یکی از صفات جلال الهی، فرامکانی خداوند است که ادله عقلی و احادیث گوناگون بر آن دلالت دارد. لیک تکیهگاهِ گزینشِ این حدیث، ادله چندی است. اول اینکه امامرضا در آن، بین فرامکانی خداوند و عدمِ خُلوّ مکانی از او، همنوایی ایجاد نموده است. و دوم آنکه این حدیث که در مقام مناظره بوده گویا به طور طبیعی آیینه دیگر سخنان حضرت در این باب قرار گرفته است. و سوم عدم توجه به معرفت این بخش از مناظره امامکه در سنجش با آموزههای عهدین و اهل سنت، از مرتبه والایی برخوردار است. برآمد نوشتار پیشرو، به سبک توصیفی – تحلیلی، در بررسی سندی و دلالی، به این نتیجه رسید، که در مرحلۀ اول، سند حدیث بر پایه وثوق مخبری و براساس یگانه منبعش کتاب احتجاج طبرسی، مرسل است؛ لیک با در نظر گرفتن سند کتاب الکافی که براساس قرائنی همۀ این تک مناظره را دربرمیگیرد؛ روایت صحیح ارزیابی میشود. البته بر مبنای وثوق خبری، ده قرینه بر اعتبار حدیث دلالت دارد. ثانیا روایات امامرضا در مسئلۀ مورد بحث، مصدّق و مؤیّد یکدیگرند و روایت مذکور، عصارۀ بسیاری از آنهاست. ثالثا در سنجش این معرفت فرامکانی خداوند، با آموزههای عهدین و اهلسنت مشخص شد که در آموزههای آنها، گزارههای زیادی بر مکانمندی خدا وجود دارد ولی در معارف اهلبیت به ویژه امامرضا خداوند موجودی فرامکان لیک حاضر در همه مکانهاست.
سجادی زاده, سیدعلی, دلبری, سیدعلی, میرزائی, محمد, & حبیبی مهر, علی اکبر. (1398). واکاوی حدیثِ «فرامکانی خداوند» از امامرضاعلیه السلام در مناظره با ابوقره محدّث؛ با نیمنگاهی به آموزههای عهدین و اهلسنت. آموزه های حدیثی, 3(5), 3-32.
MLA
سیدعلی سجادی زاده; سیدعلی دلبری; محمد میرزائی; علی اکبر حبیبی مهر. "واکاوی حدیثِ «فرامکانی خداوند» از امامرضاعلیه السلام در مناظره با ابوقره محدّث؛ با نیمنگاهی به آموزههای عهدین و اهلسنت". آموزه های حدیثی, 3, 5, 1398, 3-32.
HARVARD
سجادی زاده, سیدعلی, دلبری, سیدعلی, میرزائی, محمد, حبیبی مهر, علی اکبر. (1398). 'واکاوی حدیثِ «فرامکانی خداوند» از امامرضاعلیه السلام در مناظره با ابوقره محدّث؛ با نیمنگاهی به آموزههای عهدین و اهلسنت', آموزه های حدیثی, 3(5), pp. 3-32.
VANCOUVER
سجادی زاده, سیدعلی, دلبری, سیدعلی, میرزائی, محمد, حبیبی مهر, علی اکبر. واکاوی حدیثِ «فرامکانی خداوند» از امامرضاعلیه السلام در مناظره با ابوقره محدّث؛ با نیمنگاهی به آموزههای عهدین و اهلسنت. آموزه های حدیثی, 1398; 3(5): 3-32.