Taqiyyah (Dissimulation) is mentioned as one of the reasons for issuing narration. Recognizing the narrations that were issued in special conditions of taqiyyah requires accurate examination; Because the innocent person(as) did not express his true sentence and correct opinion in this situation. The existence of such narrations is disputed in the field of interpretation. Those who believe in the existence of taqiyyah in interpretive narrations have determined characteristics for this category of narrations. In this article, using descriptive-analytical method and referring to the narrative sources, we are looking for an answer to this question, what are the characteristics of taqiyyah narrations presented in the interpretation? And is it true to claim that these narrations are taqiyyah? In this study, disagreement with the theological and religious foundations of Shia, agreement with the popular religion, popularity among the public, and disagreement with the context of the verses, have been proposed as four characteristics of Taqiyyah narrations. By criticizing and examining this category of narrations, the weakness of the claim that they are taqiyyah for reasons such as not having the most important characteristics of issuing a taqiyyah narration, stating that they are fake, Finding the way of the Isra'iliyyat in this category of narrations and the contradiction of some of these narrations with the verses of the Qur'an was clarified.
کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید)، ترجمه فاضلخان همدانی، ویلیام گِلِن و هِنری مَرتِن، تهران، اساطیر، 1380 ش.
ابنتیمیه حرّانی، تقیالدین ابوالعباس احمد بن عبدالحلیم بن عبدالسلام، منهاج السنة النبویة فی نقض کلام الشیعة و القدریه، تحقیق محمد رشاد سالم، بیروت، مؤسسة قرطبه، 1406 ق.
ابنجوزی، ابوالفرج عبدالرحمن بن علی، زاد المسیر فی علم التفسیر، تحقیق مهدی عبدالرزاق، بیروت، دار الکتاب العربی، 1422 ق.
ابنکثیر دمشقی، ابوالفداء اسماعیل بن عمر، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق محمد حسین شمسالدین، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1419 ق.
ابوحیان اندلسی، محمد بن یوسف، البحر المحیط فی التفسیر، تحقیق صدقی محمد جمیل، بیروت، دار الفکر، 1420 ق.
ابوزید ثعالبی مالکی، عبدالرحمن بن محمد بن مخلوف،تفسیر الثعالبی المسمی بالجواهر الحسان فی تفسیر القرآن، تحقیق عادل احمد عبدالموجود، بیروت، دار احیاء التراث العربی ـ مٶسسة التاریخ العربی، 1418 ق.
ابوشهبه، محمد بن محمد، الاسرائیلیات و الموضوعات فی کتب التفسیر، قاهره، مکتبه السنه، بیتا.
اکبری، ندا، سیدمحمد مرتضوی و ایوب اکرمی، «شاخصههای شناخت روایات تقیه سیاسی»، دوفصلنامه علوم قرآن و حدیث (مطالعات اسلامی سابق)، سال پنجاه و یکم، شماره 2 (پیاپی 103)، پاییز و زمستان 1398 ش.
انصاری، مرتضی بن محمدامین، التقیه، قم، قائم آلمحمد، بیتا.
انصاری قرطبی، ابوعبداللّٰه محمد بن احمد بن ابیبکر، الجامع لاحکام القرآن، تهران، ناصرخسرو، 1364 ش.
بیضاوی، عبداللّٰه بن عمر، انوار التنزیل و اسرار التأویل، تحقیق محمد عبدالرحمن مرعشلی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1418 ق.
تهرانی، علی، تقیه در اسلام، مشهد، فیروزیان، 1396 ق.
ثعلبی، ابواسحاق احمد بن ابراهیم، الکشف و البیان المعروف تفسیر الثعلبی، تحقیق ابومحمد بن عاشور، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1422 ق.
حسینی آلوسی بغدادی، شهابالدین سیدمحمود بن عبداللّٰه، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، تحقیق علی عبدالباری عطیه، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1415 ق.
حسینی بحرانی، سیدهاشم بن سلیمان، البرهان فی تفسیر القرآن، قم، مؤسسة البعثه، 1415 ق.
حسینی واسطی زبیدی، محبالدین ابوفیض سیدمحمدمرتضی بن محمد، تاج العروس من جواهر القاموس، تحقیق علی شیری، بیروت، دار الفکر، 1414 ق.
حقی بُروسَوی، اسماعیل بن مصطفی، تفسیر روح البیان، بیروت، دار الفکر، بیتا.
حمیری، ابوالعباس عبداللّٰه بن جعفر، قرب الاسناد، قم، مٶسسة آل البیت لاحیاء التراث، 1413 ق.
خامهگر، محمد، «آسیبشناسی روایات تفسیری (با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی)»، دوفصلنامه آموزههای قرآنی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سال هشتم، شماره 14، پاییز و زمستان 1390 ش.
خزایی، مهدی، «وهب بن منبه و تاریخنگاری اسلامی»، دوفصلنامه فروغ وحدت سابق (مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی)، سال اول، شماره 1، پاییز 1384 ش.
دیاری، محمدتقی، پژوهشی در باب اسرائیلیات در تفاسیر قرآن، تهران، سهروردی، 1383 ش.
ذهبی، محمدحسین، التفسیر و المفسرون، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بیتا. (ب)
راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد، مفردات الفاظ القرآن، بیروت، دار القلم، 1412 ق.
رستمنژاد، مهدی، «کارکردهای تطبیق در احادیث تفسیری»، فصلنامه علوم حدیث، سال هفدهم، شماره 2 (پیاپی 64)، تابستان 1391 ش.
زمخشری، جاراللّٰه ابوالقاسم محمود بن عمر، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل، تصحیح مصطفی حسین احمد، چاپ سوم، بیروت، دار الکتاب العربی، 1407 ق.
سلیمانی، داود، فقه الحدیث و نقد الحدیث (روششناسی نقد و فهم سنت)، تهران، فرهنگ و دانش، 1385 ش.
Esrafili, M. and Rahimi, H. (2023). Criticism and Analysis of the Characteristics of Taqiyyah (Dissimulation) Narrations in Interpretation. Hadith doctrines, 6(12), 3-22. doi: 10.30513/hd.2023.4552.1171
MLA
Esrafili, M. , and Rahimi, H. . "Criticism and Analysis of the Characteristics of Taqiyyah (Dissimulation) Narrations in Interpretation", Hadith doctrines, 6, 12, 2023, 3-22. doi: 10.30513/hd.2023.4552.1171
HARVARD
Esrafili, M., Rahimi, H. (2023). 'Criticism and Analysis of the Characteristics of Taqiyyah (Dissimulation) Narrations in Interpretation', Hadith doctrines, 6(12), pp. 3-22. doi: 10.30513/hd.2023.4552.1171
CHICAGO
M. Esrafili and H. Rahimi, "Criticism and Analysis of the Characteristics of Taqiyyah (Dissimulation) Narrations in Interpretation," Hadith doctrines, 6 12 (2023): 3-22, doi: 10.30513/hd.2023.4552.1171
VANCOUVER
Esrafili, M., Rahimi, H. Criticism and Analysis of the Characteristics of Taqiyyah (Dissimulation) Narrations in Interpretation. Hadith doctrines, 2023; 6(12): 3-22. doi: 10.30513/hd.2023.4552.1171