جستاری در روش‌های عاطفی تربیت اخلاقی در نامه 31 نهج البلاغه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 'گروه معارف دانشکده ادبیات دانشگاه کاشان

2 دانش اندوخته کارشناسی ارشد علوم نهج البلاغه دانشگاه کاشان

چکیده

یکی از ابعاد تربیت، تربیت اخلاقی است که مربّی برای اصلاح متربّی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد، اما این تلاش‌های تربیتی روش‌‌های مربوط به خود را می‌طلبد. روش های تربیتی در عرصه اصلاح متربی در سه محور شناختی، عاطفی، و رفتاری قابل بررسی است . این تحقیق تنها به بُعد گرایشی یا عاطفی می پردازد. مراد از روش های عاطفی، شیوه هایی است که مربّی برای تحت تأثیر قراردادن عاطفه متربّی به کار می گیرد . عواطف علاوه بر تأثیر گذاری بر گرایشات آدمی، عامل محرکۀ رفتار و حرکات او نیز به شمار می رود. از این رو توجه به شیوه های صحیح برانگیختن عواطف ضروری است. اگر چه روانشناسان به نوبۀ خود به این مبحث نگریسته اند،اما امروزه، جای اندیشه های اسلامی و به طورخاص، نهج البلاغه، برای تبیین روش های عاطفی در کنار آموزه های سایر مکاتب تربیتی،خالی است . پژوهش حاضر که به شیوه توصیفی-تحلیلی و با هدف شناسایی روش های عاطفی تربیت اخلاقی در نامه 31 نهج البلاغه تنظیم گردیده ، توانسته است، از نامۀ یاد شده، روش‌های مختلفی راکه جنبه کاربردی دارد استخراج نماید. نامه 31 نهج البلاغه تنظیم گردیده ، توانسته است، از نامۀ یاد شده، روش‌های مختلفی راکه جنبه کاربردی دارد استخراج نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Jistari in roshahai emotional moral education in the 31th letter of Nahj al-Balagha

نویسندگان [English]

  • MOHAMMAD SOBHANINIA 1
  • Massoumeh mosavi 2
1 Department of Education, Faculty of Literature, Kashan University
2 Master's degree in Nahj al-Balagheh, Kashan University
چکیده [English]

One of the dimensions of education is moral education, where the teacher performs activities to improve the student, but these educational efforts require their own methods. Educational methods in the field of teacher reform can be investigated in three axes: cognitive, emotional, and behavioral. This research only deals with the tendency or emotional dimension. Emotional methods are the methods used by the teacher to influence the emotions of the student. Emotions, in addition to influencing human tendencies, are also the driving factor of his behavior and movements. Therefore, it is necessary to pay attention to the correct methods of arousing emotions. Although psychologists have looked at this topic in their turn, today, the place of Islamic thoughts and specifically, Nahj al-Balagha, to explain emotional methods along with the teachings of other educational schools, is empty. The current research, which was organized in a descriptive-analytical way with the aim of identifying the emotional methods of moral education in the 31st letter of Nahj al-Balagheh, has been able to extract various practical methods from the said letter. The 31st letter of Nahj al-Balagheh has been prepared, and he has been able to extract various practical methods from the said letter.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • morality
  • emotional method
  • Nahj al-Balagheh
  • letter 31