2024-03-28T21:20:20Z
https://hd.razavi.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=198
آموزه های حدیثی
آموزه های حدیثی
2676-6361
2676-6361
1399
4
7
بررسی سندی و دلالی حدیث« مَا خَلَقَ اَللَّهُ شَیْئاً أَبْغَضَ إِلَیْهِ مِنَ اَلْأَحْمَقِ ...»
زینب
براتی
چکیده: درکتاب علل الشرایع روایتی به نقل از امام صادق (ع) وارد شده با این مضمون که «خداوند عز و جل موجودى را مبغوضتر از احمقنیافریده زیرا محبوبترین اشیاء که عقل باشد را از او گرفته است..» درظاهر حدیث، منافاتی وجود دارد ،چگونه می شود که خداوند نسبت به فرد احمق بغض داشته باشد در حالی که خودش او را احمق آفریده است ؟! واکاوی سندی حدیث بیانگر اینست که سند حدیث مرسل و معنن بوده و وثاقت یکی از راویانش نیز مشخص نیست.همچنین بررسی محتوایی و تحلیل واژگان حدیث حاکی از معنایی متفاوت از فهم رایج آن است وبیانگر اینکه: «احمق» فردی است که عقل خود را بکار نبندد نه کسی که به او عقل اعطا نشده باشد. معنای واژه« سلب» نیز موید آنست زیرا گرفتن یک چیزبعد از اعطاء آن معنا پیدا می کند نه قبل آن.بعلاوه «بغض» بدون دلیل با عدالت خداوند و آیات قرآنی ناسازگار بوده و عقل سالم نیز آن را نمی پذیرد .بنابراین بغض الهی نسبت به احمق دلیلی داشته و آن دلیل اینست که او نعمت عقلی که خدا به او داده را به کار نبسته و با هوسرانی آن را تباه کرده است. کلید واژگان: خلق اللّه ، أَبْغض، اَلْأَحْمق،عقل
کلید واژگان: خلق اللّه
أَبْغض
اَلْأَحْمق
عقل
2020
08
22
3
22
https://hd.razavi.ac.ir/article_1156_1f16c82728cd3c64e8d80325a5c3a52a.pdf
آموزه های حدیثی
آموزه های حدیثی
2676-6361
2676-6361
1399
4
7
تحلیل رابطه عبادت با ایمان در خطبه 80 نهج البلاغه
محمد حسین
ناظمی اشنی
مهدی
مردانی(گلستانی)
نسبت کاستی ایمان به زنان در خطبه هشتاد نهج البلاغه، به ظاهر حکایت از نقص استعدادی زنان در رسیدن به کمال دارد. خصوصا آنکه کاستی ایمان آنها به کناره گیری از نماز در هنگام عادت ماهانه مستند شده است. از آنجا که مهم ترین کمال در اندیشه دینی تقرب به خداوند و دستیابی به ایمان کامل است، نقص ایمان زنان به معنای نفی برابری زن و مرد در ارزشمندی خواهد بود و متن یاد شده، حکایت از نقص توان زن در رسیدن به حقیقت ایمان دارد. از این رو بررسی این پرسش، از اهمیت بسیار برخوردار است که معنای این روایت چیست. ایمان چه معنایی دارد و نقش عمل به تکالیف در ایمان چقدر است. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی بر پایه فرضیه صدور روایت، اعتنا به ظاهر آن و توجه به آیات و روایات دیگر مبنی بر عدم فرق بین زن و مرد در قبول عبادات، به اظهار نظر پیرامون این روایت پرداخته است. زنان به علت دوری از نماز و روزه در بعضی از روزها، دچار نقص در ایمان هستند. از طرفی امکان جبران این نقص برای زنان وجود دارد. به همین خاطر تعارضی با قرآن یا سائر روایات ندارد.
عبادات
مشکل الحدیث
شبهات نهج البلاغه
نقصان ایمان زنان
2020
08
22
23
42
https://hd.razavi.ac.ir/article_1157_e08438e91c8ca4b002efa9046b60fb4c.pdf
آموزه های حدیثی
آموزه های حدیثی
2676-6361
2676-6361
1399
4
7
تحلیل سندی و محتوایی گزاره حدیثی «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»
علی اکبر
حبیبی مهر
محمدابراهیم
روشن ضمیر
حماسة بیمانند عاشورا از همان نخستین روزهای اتفاق، چون خورشیدی برآمده، لحظه لحظه بر نورانیتش افزوده شد؛ هر چند سمتوسویی که دشمنان برای آن ترسیم کرده بودند خاموش کردن یا بی فروغ کردن این نور الهی بود؛ اما خداوند خواست نورش را کامل کند. آنچه جای شگفتی دارد این است که پیشبینی آینده این حادثه در شرائطی انجام شد که شواهد و قراین بر خلاف این پیشبینی بود. یکی از گزارههایی که معجزهگونه ماندگاری این رخداد بزرگ را پیشگویی کرده، حدیث «إِنّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَاتَبْرُدُ أَبَداً» است که در لسان امام صادق (ع) به پیامبر اکرم (ص) نسبت داده شده است. یافته این جستار با روش توصیفی- تحلیلی و تکیه بر منابع کتابخانهای در واکاوی حدیث، نشان میدهد هرچند سند حدیثِ مذکور، بر پایه وثوق مخبری، در اصطلاح ضعیف ارزیابی میشود اما محتوای آن، نه تنها همسو و هماهنگ با معارف قرآن و سنت است بلکه خبردادن معجزشیم آن از آینده و تحقق کامل آن، نشان از ارتباط گوینده این سخن با منبع علم غیبی الهی دارد.
عاشورا
امام حسین (ع)
پیشگویی معجزگونه
بررسی سندی
بررسی دلالی
2020
08
22
43
64
https://hd.razavi.ac.ir/article_1158_6a86f5c4f53359b00a6da55dc26cca3c.pdf
آموزه های حدیثی
آموزه های حدیثی
2676-6361
2676-6361
1399
4
7
تحلیل نظام روایات «محاسبه نفس» و تبیین اقسام آن
محمد
میری
از آنجا که تاکنون تحقیقی برای جمعآوری و تحلیل نظام روایات محاسبه نفس صورت نگرفته است، پژوهشِ پیشِ رو در جهت رفع این نقیصه، سامان یافته است. احادیث از نظم جامعی در محاسبه نفس برخوردارند و اجزاء مختلف این نظام در یک نگاه کلی، از این قرار است که برخی از روایات، یادآور اهمیت محاسبه بوده و برخی با اشاره به فوائد آن، انسان را به سوی محاسبه ترغیب میکنند و برخی دیگر نیز دستورالعمل چگونگی پرداختن به آن را توضیح میدهند. روایات پیرامون محاسبه نفس را میتوان در چهار بخش کلی، دستهبندی و تحلیل نمود. دستهای از روایات، «محاسبه نفس» را به خاطر رهایی از سختیهای محاسبه اعمال انسان در قیامت، سفارش میکنند و دستهای دیگر، نتایج و آثار معنوی و چشمگیر محاسبه نفس را مورد تأکید قرار میدهند. دسته سوم، به رنگ و روی به شدّت شیعیِ محاسبه نفس پرداخته است. و دسته چهارم که در این میان، از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است، روایاتی است که هر کدام، متضمّن نکاتی پیرامون دستور العمل چگونگی پرداختن به محاسبه نفس است. با تألیف و تنسیق منسجم این روایات میتوانیم به فهم بهتر و نظاممندتری از نگاه شریعت به محاسبه نفس برسیم.
روایات عرفانی
محاسبه نفس
عرفان عملی
2020
08
22
65
84
https://hd.razavi.ac.ir/article_1159_be7b21e4df00f63cb65e69a3d11b6350.pdf
آموزه های حدیثی
آموزه های حدیثی
2676-6361
2676-6361
1399
4
7
جایگاه و آداب کار در سخن و سیره امام رضا «علیهالسّلام»
سید ابوالقاسم
حسینی زیدی
محمد
امامی
محمد شمس الدین
دیانی
کار در سیره و آموزههای حضرت امام رضا «علیهالسّلام» جایگاه والایی دارد و آن حضرت در رفتارهاى معیشتی خود اعم از تولید، پسانداز، سرمایهگذارى، مصرف و مشارکتهاى اجتماعى، بیشینه کردن کمک با کمترین هزینه، راه چگونه زیستن انسان و چگونه ساختن جامعهاى آباد، مرفه و عادلانه را به بشریت مىآموزد. در این جستار یادگیری احکام و آداب تجارت، خویشتنداری از سود حرام، پایبندی به تعهدات و شفافیت قرارداد از احکام لازم فعالیت بازرگانی و نیز توکل و استعانت از خداوند، پرهیز از تنبلی و کم کاری و در عین حال قناعت و رضایت از آنچه برای انسان مومن رخ میدهد، داشتن اخلاق نیک، صداقت و استحکام در انجام کار، حس تعاون، تدبیر در انجام کار و کار آفرینی به عنوان آداب فعالیت بازرگانی، مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین الگوهای رفتارى آن حضرت در زمینه کار و روایات متعدد نقل شده از وی، نشان میدهد که هدف نهایى و بنیادىترین اصل زندگى «جلب خشنودى خدا و خوف از عذاب او» است و رعایت این آداب ضمن تامین نیاز مادی انسان و جامعه و تامین بهداشت روان آن، در وصول انسان به هدف عالی از خلقت وی موثر است.
کار
روزی
آداب
ارزش
سیره امام رضا «علیهالسّلام»
2020
08
22
85
110
https://hd.razavi.ac.ir/article_1160_5785063f47b665442a0e915f335d447a.pdf
آموزه های حدیثی
آموزه های حدیثی
2676-6361
2676-6361
1399
4
7
مفهومشناسی و مصداقیابی واژه «اخلاق» در احادیث
محمدرضا
جواهری
تبیین و آموزش «اخلاق» فلسفه بعثت خاتم الانبیاء و المرسلین حضرت محمد بن عبدالله صلیاللهعلیهوآلهوسلّم است. نصوص نبوی در موضوع فلسفه بعثت و احادیث فراوان بیانگر ارتباط دین و اخلاق این حقیقت را نشان میدهد. بنابراین باید مفهوم و مصداق «اخلاق» در نظام جامع اخلاقی اسلام روشن شود. منبع اصلی برای مفهومشناسی و مصداقیابی اخلاق، احادیث پیامبر و امامان علیهمالسلام است. در این پژوهش کوشش شده است با مطالعات حدیثی مسائل اصلی پیرامون مفهوم و مصداق اخلاق استنباط گردید . بررسی موارد تقارن خَلق با فتحه خاء و خُلق با ضمه خاء در متن احادیث به فهم حقیقت اخلاق کمک میکند. در این تحقیق پاسخ برخی از پرسشهای اخلاقشناسی از تحلیل مفهومی و مصداقی همین تکرار مقارن و تطبیق روشن شده است . مصادیق حسن اخلاق فراوان و بیپایان است با مطالعات حدیثی اقسام حسن خلق استخراج گردید و مفهوم و مصداق حسن خلق دردو معنای خاص و عام به محققان نشان داده شد. هدف استنباط مفهوم حسن خلق واقسام آن از درون احادیث است . این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی با مطالعات حدیثی ومراجعه به منابع معتبر در کتابخانه انجام گردیده است .
اخلاق
مفهوم
اقسام
مصداق
حدیث
2020
08
22
111
134
https://hd.razavi.ac.ir/article_1161_501a8fe89e7e607cc16b2942ef51ae04.pdf
آموزه های حدیثی
آموزه های حدیثی
2676-6361
2676-6361
1399
4
7
نگاهی انتقادی به خبر (لانورث) ودلالت آن بر مسئلۀ فدک با تمرکز بر آسیب اضطراب
نرگس خاتون
حاجیان
علی
نصیری
از مناقشات فریقین در مسئله فدک نحله یا میراث بودن آن است. شیعه فدک را بخشش پیامبر (ص) واهل سنت آن را میراث دانسته؛ معتقدند انبیا میراث نمی گذارند. اهل سنت با استناد به خبر(لا نورث) تمامی دلایل عقلی و نقلی برمیراث گذاری انبیا و بویژه پیامبر اسلام را نفی یا تخصیص می زنند. شیعه ایرادات متعددی برسند ومتن خبر مذکور وارد نموده است, پژوهش مستقل در خصوص متن آن کمتر صورت گرفته است. واکاوی منابع مختلف اولیه اهل سنت و مقایسه آن با منابع متأخر متون مختلف و متفاوتی را نشان می دهد؛ متون مشهور اغلب درمنابع اولیه یافت نمی شود وبا تحریف مواجه گردیده اند. دقت بیشتر حاکی از نوعی آشفتگی, نابسامانی واختلال است که ناشی از نقل به معنا, ادراج, زیادت درمتن , تصحیف وتحریف درآن هاست واین همه عواملی است که حدیث شناسان آن ها را از عوامل اضطراب متن حدیث و ضعف حدیث می شناسند. نتیجه آنکه آسیب اضطراب خبر مذکور را از اعتبارمورد ادعا ساقط و دلالت آن برمدعای اهل سنت را نقض می کند. پژوهش حاضر سعی نموده متن این خبر را از زاویه ای متفاوت یعنی آسیب اضطراب بررسی نماید.
خبر (لانورث)
فدک
فریقین
اضطراب متن
ادراج متنی
2020
08
22
135
163
https://hd.razavi.ac.ir/article_1162_108922bd3beec70d6025aafe2266e7c7.pdf